SEO jako velká bublina?

13. 5. 2009

SEO jako velká bublina - obrázek bublin s nápisem SEO.

Při psaní diplomky jsem se optimalizací pro vyhledávače prakticky nezabývala, ale když jsem v práci zpracovávala SEO analýzu jednoho nejmenovaného prodejce vozů Toyota (mimochodem výsledek byl katastrofální), napadlo mě, jestli by se této optimalizaci nemělo přikládat víc významu. Vždyť přece zahrnuje plno postupů, které zaručí kvalitu webu i jeho úspěšnost! Majitelům webů by tedy mělo být doporučeno provádět analýzu a následnou optimalizaci pravidelně.

No jo, ale ona je to hloupost. Analýza prakticky vždycky ukáže na nějaký nedostatek, který tak může být odstraněn. Ve výsledku tak i web bude na vhodná klíčová slova na předních příčkách vyhledávačů. Ale tady to tak nějak končí, ne?

Ať děláme, co děláme, pořád optimalizujeme pro vyhledávač, ale k čemu nám to je, když on si u nás nic nekoupí? Jasně, zřejmě dobrá pozice přivede na web víc návštěvníků. Ale jakých? My potřebujeme hodně návštěvníků a mezi nimi co nejvíce těch, kteří tam opravdu přijít chtěli. To, že web je ve výsledcích vyhledávání třeba první, prakticky nic neznamená, když na něm návštěvníci nenajdou to, co hledají, tedy hlavně kvalitní text. A ten je málokde.

Jako největší problém ovšem vidím uživatele. Jemu je totiž SEO opravdu na nic. Představte si, že máte rodinný domek, na zahradě kus nevyužitého místa a jste docela zručný kutil. „Tak si postavím pergolu,“ řeknete si. A začnete hledat. Jenže nejste vyhledávací guru... Takže nejdřív zkusíte najít slovo „pergola“ a zjistíte, že si můžete plno pergol koupit. Ale to vy nechcete a je vám houby platné, že se o přední příčky na tohle klíčové slovo možná odehrál krvelačný boj. Pak zkusíte třeba „pergola montáž“. A třeba najdete návod, jak tu koupenou pergolu doma postavit...

Do hlav uživatelům nikdo nevidí, každý má jinou slovní zásobu a jiný požadavek. Možná proto, že je složité optimalizovat pro uživatele, který je tak nevyzpytatelný, se rozmohly optimalizace pro vyhledávače. Tam máme při analýze přeci jen pevnější půdu po nohama. Takže co? SEO je fajn, různé kroky optimalizace pomohou web vylepšit, ale rozhodně není zárukou, že pak ta prezentace uživatelům k něčemu bude. Plno odborníků, před kterými smekám, to ví a nikde nemusí tuto myšlenku šířit. A vy ostatní to, prosím, zákazníkům netvrďte...



Komentáře

  1. Hlavní strana
  2. Blog
  3. 2009 - květen
  4. SEO jako velká bublina?