Formáty internetové reklamy

2. 5. 2012

Někdo z ní čerpá informace, někdo jí ignoruje a někdo jí blokuje. Všichni jí ale alespoň občas někde vidíme. Internetové reklamě se nevyhne žádný, tedy ani hodně snaživý uživatel internetu. Ať má reklama formu textovou či grafickou, ať má jakoukoli barvu, všichni jí dokážeme na první pohled jednoznačně identifikovat. Je to z toho důvodu, že velká část reklam má jeden z často používaných rozměrů. Jaké formáty internetové reklamy tedy jsou nejpoužívanější?

Nejpoužívanější formáty

Leaderboard

Jedním z nejpoužívanějších formátů je Leaderboard, který nejčastěji vídáme v rozměru 728x90 pixelů. V České republice je častý rozměr také 745x100, ale může mít i jiné rozměry, například 700x90, 700x100, 750x100 nebo 990x100. Jeho velikost samozřejmě záleží především na konkrétním umístění na stránce a rozhoduje zpravidla to, zda bude Leaderboard umístěn v záhlaví (nejčastěji) či zápatí celého webu nebo „pouze“ v záhlaví či zápatí nějakého bloku, například textového.


Dvojnásobnou výšku než má Leaderboard má takzvaný Megabanner. Jeho rozměry mohou být například 728x180, 745x200, 700x180, 700x200, 750x200 atd.

Fullbanner

O 50% zmenšený Leaderboard rozměru 728x90 je Fullbanner. Jeho rozměr 468x60 px pochází z dávných dob, kdy tento banner, věřte nebo ne, zabíral šířku obrazovky. Dnes je využíván například v zápatí bloku s textem, často bývá vidět i na blogu, kde je vložen mezi dva příspěvky.


Halfbanner

Poloviční šířku a stejnou výšku jako Full Banner má Halfbanner. S rozměry 234x60 je tedy pouhou variací Fullbanneru.


Skyscraper

Hojně využívaným formátem reklamy je Skyscraper, neboli mrakodrap či slangově panelák. Jeho standardní rozměr je 120x600 pixelů. Prostor pro text má na webu téměř neměnnou šířku, ale monitory jsou stále širší a širší, takže vzniká v krajích stránek stále více místa a tento vzniklý prosto bývá vyplněn reklamou velikosti 160x600 px. Tento formát je nazýván Wide Skyscraper.


Square

Dalším častým formátem je rozměr 250x250 pixelů, který je označován podle svého rozměru jako Square, tedy „čtverec“. Jeho menší verzí, někdy označovanou jako Square Button je formát 125x125 px. Oba rozměry jsou často používány v levém či pravém panelu webu.


Ikona

Jedním z nejstarších formátů je rozměr 88x31 px, což je rozměr takzvané ikony. Ta je nejčastěji využívána pro odkazování na jiné weby.


Méně časté formáty

Internetová reklama se pochopitelně neomezuje jen na těch několik výše uvedených formátů, ale nabízí prakticky neomezenou škálu možností. Z těch méně častých rozměrů reklamy jmenujme například:

  • Rectangle, který může být orientovaný na šířku i na výšku (v tomto případě někdy bývá nazýván Vertical Banner) a má rozměry například 120x150, 120x240, 120x300, 180x150, 240x400, 300x250, 480x300, 500x300. Jako Medium Rectangle je často označován rozměr 300x250 pixelů.
  • Overlayer, který má rozměry poměru stran 3:4, například tedy 800x600 px nebo 640x480 px.
  • Menším formátem je Button, tedy tlačítko. Jeho obvyklé rozměry jsou například 120x60 nebo 120x90 pixelů.

Je samozřejmě logické, že internetová reklama může nabývat prakticky jakýchkoli rozměrů. Mnozí z nás znají například obrovská vyskakovací okna, která překrývají celou stránku.

Logickým krokem při volbě formátu reklamy je snaha přizpůsobit rozměr reklamy prostoru, který máme pro reklamu k dispozici na webu. Vznikají tak zcela atypické formáty, které však výtečně zapadají do grafické podoby webu. Obecně tedy platí, že před zahájením výroby reklamního banneru je potřeba zjistit, na jakém místě webu bude banner zobrazován a jaký rozměr by tedy měl mít.

Bannerová slepota

Atypický formát reklamy může omezit jev zvaný „bannerová slepota“. Uživatelé internetu si totiž již natolik zvykli na obvyklé rozměry bannerů, případně jejich umístění a vzhled, že již bannery nevnímají a podvědomě ignorují. Pomyslnou kuriozitou je, že uživatelé tímto způsobem ignorují i bannery, které obsahují jím hledané informace. Lékem může být snad jedině neobvyklý formát, atypické umístění i zajímavý nápad.



Komentáře

  1. Hlavní strana
  2. Blog
  3. 2012 - květen
  4. Formáty internetové reklamy