Zkušenosti s převodem domén pod MojeID

13. 2. 2014

Logo MojeID.

S příchodem nové verze služby MojeID se otevřely nové možnosti. Jednou z nich byla možnost skrytí některých kontaktních údajů v registru domén. Už jsem četla i argument, že adresu v registru má důvod skrývat jen ten, kdo dělá něco nekalého – a ten, podle mého, před zodpovědností stejně neuteče. Já si myslím, že adresa je soukromý údaj, který na potkání nerozdáváme a většinou na internet nevyvěšujeme, takže proč by měl být viditelný v registru. A proto mě to zaujalo. Akorát jsem ještě netušila, kolik lidí tím zaměstnám.

Účet MojeID jsem v té době neměla, takže jsem měla v podstatě dvě možnosti. Tou první bylo vytvořit účet z centrálního registru, k čemuž stačil identifikátor kontaktu. Výhodou je, že na účet jsou pak rovnou navázané příslušné domény. Identifikátor je ovšem dost strašné „numero“ a jelikož se údaj používá k přihlašování a nejde změnit, považuju to v podstatě za nepoužitelné řešení. Ostatně nápověda MojeID sama říká, že „pokud je nezapamatovatelný nebo není ve vyhovující podobě, zaregistrujte si nový účet“.

Vymyslela jsem si tedy pěkný identifikátor a založila si nový účet. Přišly mi všechny PIN kódy, takže jsem postupně potvrdila správnost svého e-mailu, telefonu i adresy. V dalším kroku jsem následovala pokyn v nápovědě a požádala o změnu kontaktu, respektive držitele svého poskytovatele hostingu.

BlueBoard s tím měl maličký problém, dokonce jsem byla požádána o odkaz na nějakou nápovědu, ale to hlavně proto, že většina BlueBoardu jsou mí bývalí spolužáci z vysoké školy, takže naše vztahy jsou trochu jiné a oficiální žádost od klienta by určitě řešili jinak :-). Mimochodem – nějakou pořádnou nápovědu k přechodu na MojeID jsem hledala marně…

BlueBoard tedy žádost zadal a mně přišlo 8 e-mailů – pro 4 domény a vždy dva stejné. Byl v nich odkaz pro potvrzení, takže jsem postupně všechny potvrdila, tedy pro každou doménu hned 2×. To bylo 29. ledna. U „objednávky“ se následně zobrazovala hláška „Autorizace ze strany původního vlastníka dosud nebyla přijata“. Byla jsem trpělivá a 4 dny čekala na druhou várku autorizačních e-mailů určených „původnímu vlastníkovi“. Nepřišly…

Oznámení.

Blueboard jsem tedy 4. února kontaktovala podruhé. Odkázali mě na spam, ve kterém e-maily nebyly, ani jsem se nemusela dívat, nastavené to mám přece správně :-), takže jsem byla odkázána na nápovědu MojeID a technickou podporu, že oni s tím od okamžiku, kdy iniciovali změnu, nemohou nic dělat.

Podle pokynu jsem tedy ještě v ten den poslala dotaz s vysvětlením situace a potřebnými údaji na podpora@mojeid.cz, odpověď přišla během asi 20 minut, nicméně od CZ.NIC. A tvářila se, jako že oni s tím nemají vůbec nic společného. No, se změnou držitele nemají, ale v celé odpovědi nebyla ani zmínka o MojeID, které snad spravují…? Čekala bych, že třeba k převodu na MojeID budou mít nějaký návod nebo něco.

„Dobry den,dekujeme za informace.CZ.NIC pouze spravuje centralni registr domen .CZ.Zmena drzitele domen se provadi prostrednictvim registratora.Vasim registratorem je spolecnost IGNUM,s.r.o. (domena.cz) O dokonceni zmeny drzitele je potreba se obratit primo na ne.“

Dle jejich pokynu jsem tedy obdobný e-mail ještě v ten den poslala na info@domena.cz. Pak jsem čekala na odpověď. Domnívala jsem se, že marně, o svém omylu jsem se přesvědčila až o dost později, čímž se ukázalo, že s tím nastavením spamu to nebude tak slavné. Jejich odpověď mi totiž spadla právě do spamu…

Pořád jsem, teď už netrpělivě, čekala na druhou várku potvrzovacích e-mailů určených „původnímu vlastníkovi“. Nevědouc, že mám jeden mail ve spamu, jsem o 6 dní později, tj. 10. února, svůj dotaz u domena.cz zaurgovala. Přišla mi odpověď, že prosí o upřesnění, o které domény se jedná. Chtěla jsem to ještě řešit přes BlueBoard, abych je v tom procesu případně nevynechala. Dostala jsem se k tomu trochu se zpožděním až 13. února. Prozřetelně jsem se ale předtím rozhodla si ověřit, jestli se něco nezměnilo a ejhle – vlezla jsem do Doménového prohlížeče a objevila tam dvě ze čtyř domén.

Takže jsem začala hledat, proč dvě tam jsou a dvě ne. Znovu jsem dohledala oněch všech 8 e-mailů, a ačkoli jsem si jistá, že jsem všech 8 potvrdila, postupně jsem je všechny proklikala a po rozkliknutí odkazů ze dvou z nich se mi znovu zobrazilo tlačítko pro potvrzení změny. Znovu jsem to tedy potvrdila a – světe, div se – i zbylé dvě domény se mi okamžitě objevily v Doménovém prohlížeči.

Takže se to nakonec vyřešilo samo. Původní informace o nutnosti potvrzení „původním vlastníkem“ byla zavádějící, prostě to jen tak dlouho trvalo a pak se to v podstatě zprocesilo samo. Nechápu.

Poněkud vtipnou tečku za tím udělaly další události, protože najednou, když už bylo vše, jak má být, se mi ozvali z CZ.NIC. Od nich mi asi dvě hodiny poté, co se to celé zprocesilo, přišel e-mail s informacemi, které by se mi bývaly náramně hodily na začátku celého procesu a které, nevím proč, nejsou v žádné nápovědě. Mám na mysli například informaci, že „Kazdy z registratoru ma pro zmenu drzitele jine podminky a nekde tato zmena trva i 14 dnu (musi se totiz jeste potvrdit, aby nedochazelo k nechtenemu zcizeni domen).“ Dosud jsem totiž měla k dispozici jen informaci, že by to měla být otázka maximálně 24 hodin…

Jinak mě překvapila také informace, že prý „Dnes v 1:00 byla provedena zmena drzitele u 4 domen…“, protože ještě dopoledne se v Doménovém prohlížeči zobrazovaly pouze 2 domény a až po mém opětovném potvrzení se tam objevily i zbylé dvě. Zase nechápu.

Další v pořadí se mi ozval BlueBoard, kterého CZ.NIC také kontaktovalo. Přetlumočili mi, co jim CZ.NIC napsalo a dotázali se, jestli je teď vše OK. Trochu jsme se po mailu zakecali a já musím zkonstatovat, že je někde nějaké vakuum, ve kterém se dějí divné věci… :-)

Zdá se, že všichni nakonec udělali nejen to, co měli/museli, ale asi i něco navíc. Nicméně subjektivní dojem z toho celého mám spíš negativní. Jsem velmi překvapena:

  • nedostupností pořádné nápovědy a podrobných informací o MojeID a o převodu domén pod MojeID – toto jednoznačně dávám za vinu CZ.NIC. Ačkoli proběhlo cosi jako kampaň, která měla nalákat další uživatele a odměnou za zprocesení do konce roku 2013 jim byl dokonce flash disk, laik/vlastník domény nemá šanci pochopit, co se po něm chce. A bylo zřejmé, že ani hostingové společnosti, v mém případě BlueBoard, k tomu nemají informace, které potřebují. Je to neomluvitelné, celé MojeID totiž není žádná novinka…
  • netransparentností celého procesu – z nápovědy se pořádně ani nedozvíte, na koho se máte obrátit, případně si vás všichni přehazují jako horkou bramboru. Každý vám něco tvrdí a ve skutečnosti je to úplně jinak, přitom třeba takový BlueBoard je v tom naprosto nevinně, protože prostě nemají kde vzít potřebné informace. Když se požadavek konečně podaří zadat, píše vám to, že se čeká na autorizaci „původního vlastníka“ a nakonec se to zprocesí „samo“. Když se s dotazem k MojeID obrátíte na CZ.NIC nejprve dělají, že se jich to netýká, a o dva týdny později to sami od sebe, když už je to zprocesené, začnou řešit. Příliš důvěry to nevzbuzuje…


Komentáře

  1. Hlavní strana
  2. Blog
  3. 2014 - únor
  4. Zkušenosti s převodem domén pod MojeID